مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

امام زمانی ها دروغ نمی گویند

امام رضا و دروغگو

در جامعه‌ی امروزی، بسیاری از افراد بر اثر تربیت‌های نادرستِ محیط خانواده و یا انتخات ناشایست خودشان، به عادت بسیار زشت دروغگویی دچار می‌شوند. بر پدران و مادران لازم است تا پیش از هر چیز خودشان راستگو باشند تا بتوانند فرزندانشان را راستگو بار آورند. دوم آنکه با تذکرِ به جا و با لحنی ملایم، به ترک عادت دروغگویی و رشد روانی اعضای خانواده از این جهت کمک کنند.باید توجه داشت کسانی که میخواهند گوش به فرمان حجت خدا امام زمان(عجل الله)باشند باید با صدق گفتار و پرهیز از دروغ خود را به امامشان نزدیک کنند.

از امام رضا (علیه السلام) نیز منقول است که جایگاه دروغگو را اینچنین توصیف می‌فرمایند:
«إذا کَذِبَ العَبدُ کِذِبهً تَبَاعَدَ المَلَکُ مِنهُ مَسیرَهَ میلٍ مِن نَتنِ ما جاءَ بِهِ؛
هرگاه کسی مرتکب دروغ گفتن شود، فرشته (رحمت حافظ او) به خاطر تعفّن دهانش یک میل از وی فاصله می‌گیرد.»(۱)

همچنین از حضرت روایت شده: «شخصی به حضور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شرفیاب شد و از ایشان خواست شیوه‌‌ای به او بیاموزد که منشأ همه خیرات باشد و سعادت دنیا و آخرتش را تأمین کند. حضرت در پاسخ فرمودند: دروغ مگو.

آن شخص می‌گوید: من توصیه حضرت را مورد توجه قرار داده و به آن عمل کردم، و همین راست‌گویی مرا از بدکرداری نجات داد. چرا که با خود می‌اندیشیدم، در صورتی که کسی از من بپرسد آیا فلان عمل خلاف را انجام داده‌‌ای؟ اگر راست بگویم، حقیقت عمل را گفته‌ام و پرده از اسرارم کنار می‌رود و در نتیجه، ‌رسوا می‌شوم. اگر هم دروغ بگویم، برخلاف توصیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عمل کرده‌ام. بنابراین، مجبور شدم خودسازی کنم و از همه گناهان و لغزش‌ها دست بردارم.(۲)

پ ن:
۱)آیین زندگی از دیدگاه امام رضا (علیه السلام)، ص ١٣۶
۲)بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ۶٩، ص ٢۶٢

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.