مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

اسرارموفقیت (۲)

index

علت بسیاری از مشکلات زندگی بی تفکری وبی تدبیری است. تفکر علامت عقل است وانسان عاقل با تفکر است و کارهای خود را با فکر انجام میدهد . امام موسی کاظم (علیه السلام) میفرماید :
لکل شی ء دلیل ، و دلیل العاقل التفکر ، و دلیل التفکر الصمت. (۱)
برای هر چیزی دلیلی باید ، و دلیل خردمند تفکر است ، و دلیل تفکر خاموشی .
حضرت محمد (ص) : تفکـر ساعه خیر من عباده سبعین سنه (۲)
یک ساعت فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت است.
در روایات ما به بحث تفکر و اندیشه سفارش فراوان شده است واگر انسان میخواهد در زندگی وکار های خود موفق شود یکی از اسرار آن ، تفکر در اعمال است یعنی اگر میخواهی کاری را انجام دهی باید قبل از انجام آن فکر کرد بعد وارد عمل و کار شد.
تفکر کردن انسان را به عالی ترین درجات میرساند در حدیثی حضرت عیسى علیه السلام میفرماید : ـ لمّا سُئلَ عن أفضَلِ الناسِ ـ : مَن کانَ مَنطِقُهُ ذِکرا ، و صَمتُهُ فِکرا ، و نَظَرُهُ عِبرَهً. (۳)
عیسى علیه السلام ـ در پاسخ به این سؤال که : برترین مردم کیست؟ ـ فرمود: کسى که سخنش ذکر خدا باشد و سکوتش تفکّر و نگاهش عبرت آموز.
در ادامه به آثار تفکر اشاره خواهیم نمود :
۱. تفکر عقل را جلا و صیقل می دهد . شما یک لامپی که کثیف شده است را در نظر بگیرید وقتی که سیاهی دور آن را میگیرد نور آن کم میشود و بعد از اینکه تمییز شد نور آن زیاد میشود عقل انسان هم مثل لامپ می ماند که گاهی اوقات تیره میشود و تنها چیزی که میتواند عقل را جلا دهد تفکر است .
۲. انگیزه ساز است . اگر انسان به پیامد ها و دستاورد های کاری که میخواهد انجام دهد فکر کند انگیزه برای او ایجاد میشود که این کار را انجام دهد. اگر انسان به پیامد های منفی کار هایی که حرام است توجه کند ومقداری فکر کند انگیزه ترک انجام حرام در او ایجاد خواهد شد وگناه را مرتکب نخواهد شد.
۳. مانع پشیمانی میشود : اکثر کار هایی که بدون تفکر انجام میشود بعد از آن پشیمانی را در پی دارد برای اینکه پشیمانی پیش نیایید باید قبل از انجام کاری فکر واندیشه کرد.

پس یکی از راز های موفقیت انسان تفکر قبل از عمل است که اگر انسان کاری را بدون فکر انجام دهد به سرانجام خوب نخواهد رسید و پشیمانی به دنبال خواهد داشت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. تحف العقول ، ص ۴۰۶
۲. مستدرک الوسائل/ج۲/ص۱۰۵
۳. میزان الحکمه ج۹ ، حدیث شماره : ۲۶۰۱۶۰۷۷

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.