مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

نقش امام حسن (ع) در مهدویت و امر ظهور

IMG_20160625_220312
آیا نقل یا روایتی از امام حسن مجتبی علیه السلام در مورد ظهور و مهدویت موجود است؟
نقش امام حسن (ع) در مهدویت و امر ظهور
درباره نقش امام حسن (ع) در راستای مهدویت و امر ظهور در منابع روایی به روایاتی برخورد می‏کنیم که جالب توجه است. به عنوان نمونه، پیامبر اکرم (ص) هنگام ازدواج حضرت علی (ع) با فاطمه (س) به ایشان اینگونه بشارت داده‎اند:
«یا علی إنی مزوجک فاطمه ابنتی سیده نساء العالمین و أحبهن إلی بعدک و کائن منکما سیدا شباب أهل الجنه و الشهداء المضرجون المقهورون فی الأرض من بعدی و النجباء الزهر الذین یطفئ الله بهم الظلم و یحیی بهم الحق و یمیت بهم الباطل عدتهم عده أشهر السنه أخرهم یصلی عیسى ابن مریم (ع) خلفه»؛
(ای على من می‎خواهم دخترم فاطمه را که سرور زنان جهانیان است و پس از تو از همه نزد من محبوب‎تر است همسر تو ‎کنم و از شما دو سرور جوانان بهشتی و شهیدان به خون آغشته که پس از من به آنان ستم خواهد شد به وجود خواهد آمد و خداوند به وسیله آنان تاریکیها را از میان بردارد و حق را توسط آنان زنده می‎کند و باطل را توسط آنان می‎میراند. تعداد آنان به تعداد ماه‎های سال است، و عیسی بن مریم (ع) در پشت آخرین‎شان به نماز خواهد ایستاد.) توجه به نقش آخرالزمانی اهل‎بیت (ع) و امام حسن مجتبی (ع) در این روایت با مفاهیمی از جمله «یطفئ الله بهم الظلم یحیی بهم الحق و یمیت بهم الباطل» جلب توجه می‏ کند.
علم امام حسن (ع) نسبت به دوران بعد از ظهور
علم امام حسن (ع) نسبت به دوران بعد از ظهور موضوع دیگری هست که در احادیث به آن اشاره شده؛ عبدالله بن حارث گفت: به علی (علیه‎السلام) گفتم ای امیرالمؤمنین! از رخدادهای پس از امام قائم (ع) مرا مطلع کن؛ امام فرمودند: «یا ابْنَ الْحَارِثِ ذَلِک شَی ءٌ ذِکرُهُ مَوْکولٌ إِلَیهِ وَ إِنَّ رَسُولَ الله أُخْبِرَ بِهِ إِلَّا الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ». (این چیزی است که ذکر آن موکول بر خود اوست و رسول خدا (ص) به من سفارش کرده است آن را جز به حسن و حسین (ع) نگویم). بنابراین علم دوران پس از ظهور در اختیار حسنین (ع) سپس سایر اهل‎بیت (ع) قرار دارد که در احادیث قبلی به نقش زمینه‎ساز ایشان اشاره شد.

امیرالمؤمنین (ع) در ادامۀ صحبت با فرزندشان امام حسن (ع) می‌فرماید: روزگار بدین منوال خواهد بود تا اینکه خداوند مردی را در آخرالزمان، که روزگاری سخت است، مبعوث و او را به وسیله ملائکه خود تأیید می‌کند و انصار و یاران وی را نگاهداری می‏کنند؛ او را به وسیله آیات و معجزات خود نصرت می‌دهد؛ وی را بر زمین غلبه و مسلط می‌کند تا اینکه مردم خواه ناخواه مطیع و منقاد او شوند؛ او زمین را بعد از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد، پر از عدل و داد و نور و برهان خواهد کرد؛ عرض و طول شهرها برایش مطیع می‌شوند؛ کافری نیست مگر اینکه ایمان می‌آورد و تبهکاری نیست مگر اینکه نیکوکار خواهد شد؛ درندگان در زمان سلطنت او صلح و سازش می‌کنند؛ زمین گیاهان خود را می‌رویاند و آسمان برکات خود را فرو می‌ریزد؛ گنجها برای او ظاهر خواهند شد و مدت چهل سال مالک شرق و غرب خواهد شد؛ خوشا به حال کسی که روزگار او را درک کند و سخن وی را بشنود.

پیامی از خطبه امام زمان در دوران ظهور
در روایت وارد شده امام زمان (عج) هنگامی که ظهور می‎کنند پشت به دیوار کعبه می‎زنند و می‎فرمایند آگاه باشید، هرکس اراده کرده آدم و شیث را ببیند، من همان آدم و شیث هستم؛ همین جمله را نسبت به برخی انبیاء و رسولان (ع) مطرح می‎کنند تا جایی که می‎فرمایند:
«ألا وَمَنْ أرَادَ أنْ یَنْظُرَ إِلَى الْحَسَن وَالْحُسَیْن علیهما السلام فَهَا أنَا ذَا الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ»؛
این حدیث را از این منظر می‎توان بررسی کرد که «از سیره امام حسن (ع) و نوع رفتار ایشان در دوران خودشان، می‏توان پی به رفتارهای امام زمان (عج) در دوران غیبت و پس از ظهور برد؛ به عنوان مثال، غربت امام حسن (ع) در زمان خودشان شاید جلوه‎ای از غربت امام زمان (عج) در دوران غیبت باشد.
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.