مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۸۸ (وظایف منتظران فرج ۳)

۳۸

دو وظیفه از وظایف منتظران یعنی «اصلاح نفس» و «اصلاح جامعه» از نظر گذرانده شدند اینک به تبیین سومین وظیفه منتظران حقیقی می پردازیم.

سومین وظیفه منتظران، «شناخت منتظَر» و امام زمان عجل الله تعالی فرجه است؛ روزی امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند، زمانی که او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامی که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی نیاز گردند. مردی عرض کرد: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد، معرفت خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان، امامی که طاعت او بر آنان واجب است.» (بحارالانوار، ج ۵، ص ۳۱۲)

آری بدون شناخت حقیقی امام زمان، شناخت خداوند متعال نیز ممکن نیست و نتیجه این جهل خارج شدن از سعادت حقیقی است به همین روی بر منتظران حقیقی لازم است امام منتظَر خویش را بشناسند و  به عظمت و جایگاه او در نظام هستی واقف باشند. چرا که تنها به واسطه این شناخت است که سایر اوصاف منتظِر حقیقی در ما شکل می گیرد و الا اگر نسبت به مقام امام جاهل باشیم نه تنها منتظِر او نیستیم بلکه باید خویش را در حلقه مردمان عهد جاهلیت جای دهیم! به همین روی در روایت صحیح از حضرت رسول صلی الله علیه و آله وارد شده است: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه، هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.» (بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۶۸)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.