مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

تقلید از علما، دستور امام حسن عسکری(ع)


شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) تسلیت باد
این روزها سیاه نمایی برخی جریانها و فرق انحرافی در خصوص علما و تقلید از علمای شیعه در فضای مجازی زیاد دیده می شود.(جریانهایی مثل مدعی دروغین یمانی-احمدبصری، و منصور هاشمی خراسانی و …)
لازم دانستیم چند مورد از دلایل شیعه برای تقلید و مراجعه به علما را تقدیم نماییم.
“تقلید”، مراجعه ‏ى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، همین نکته عقلایى است که انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید.البته آیات و روایات نیز به لزوم تقلید توجه کرده اند و بیان می دارند که: «فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون»؛ اگر چیزى را نمى دانید از عالمان سؤال کنید.(قرآن، سوره نحل، آیه ۴۳)

امام صادق(علیه السلام)فرمودند: «العلماءُ ورثهُ الانبیاء»؛ علما وارثان انبیا و پیامبران الهى هستند (کافی ج۱،ص۱۳۳)
امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام از قول پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نقل می‌کنند که سه بار فرمودند: «اللّهم ارحَم خُلفایى؛ خدایا جانشینان مرا مورد رحمت خود قرار ده!»؛ پرسیدند: جانشینان شما چه کسانى هستند؟ فرمودند : «اَلَّذینَ یَأتُونَ بَعدى وَ یَروُونَ حَدیثى وَ سُنَّتى»؛ کسانى که بعد از من مى‌آیند، حدیث مرا روایت مى‌کنند و سنّت مرا به مردم مى‌رسانند. (معانی الأخبار، شیخ صدوق ،ص ۳۷۵).

امام حسن عسکری علیه‌السلام که امّت را به تکالیف دوران غیبت آشنا و تعلیم می‌نمودند، فرمودند که عوام (مردم) به فقها مراجعه کنند و از آنان تقلید کنند:
«فَأمَّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائناً لنفسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً على‏ هَواهُ مُطِیعاً لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ، وذلکَ لا یکونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّیعَهِ لا جَمیعَهُم»؛ اما هر فقیهى که خویشتندار و نگاهبان دین خود باشد و با هواى نفْسش بستیزد و مطیع فرمان مولایش باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند و البته این ویژگی‌ها را تنها برخى فقهاى شیعه دارا هستند، نه همه‌ی آنها.(وسایل ج۱۸-ص۹۴و ۹۵)

و مانند همین حدیث از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است. و همچنین امام زمان علیه‌السلام فرمودند که در زمان غیبت من که دسترسی به من ندارید، به فقها مراجعه کنید، چون حجت هستند از ناحیه‌ی من بر شما:
«و اَمّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فَارُجِعُوا فیها اِلى رُواهِ اَحادیثِنا فَأِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِم… »؛ امّا حوادث جدیدى که اتفاق مى‌افتد، درباره آن‌ها به راویان حدیث ما رجوع کنید! زیرا آن‌ها حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آن‌ها هستیم. (کمال الدین و تمام النعمه ، شیخ صدوق ، ص ۴۸۵)

پس هر کس بگوید نیاز نیست در زمان غیبت کبری تقلید کنید و روایاتی که در خصوص بعضی از علما (که در هر زمانی هم عالم فاسد بوده) را به همه ی علما نسبت دهد، یا جاهل است و یا واقعاً مغرض است و مأمور است تا در اذهان عمومی شیعیان پیچیدگی(اعوِجاج)ایجاد نماید و یک اسلام و تشیع موهوم، خیالی، رها و قطع شده از امام، فقه و فقاهت را ترویج دهد.

همه ی علما و فقهایی که دارای مشخصات بیان شده در روایت امام صادق و امام حسن عسکری (علیهماالسلام) باشند، نایبان عام و بر حق امام عصر علیه السلام بوده و هستند و خواهند بود.

هوشیار باشیم…

اشتراک گذاری
1 دیدگاه
  1. […] تقلید از علما، دستور امام حسن عسکری(ع) […]

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.