مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سلام بر نماینده خدا روی زمین

زیارت آل یاسین از جمله زیارتهای مشهور امام زمان(علیه السلام) است.در این زیارت ۲۳ سلام  آمده که با خواندن این زیارت و دقت در معانی آن شناخت و معرفت ما نسبت به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) بیشتر می شود.
در سلام پنجم که با عنوان سلام بر نماینده خدا روی زمین آورده ایم، میخوانیم:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ‏
سلام بر تو، اى حجت خدا و اى دلیل و رهنمون اراده پروردگار

این سلام نیز بیانگر دو کمال دیگر از کمالات حضرت صاحب الامر، عجل الله تعالى فرجه، است; یکى کمال حجت اللهى و دیگرى مقام دلیل اراده حق متعال بودن.

حجه الله
۱ – دلیل ، برهان . ۲ – سبب ، موجب .
یا حجه العصر یا حجه الزمان یا حجه الخلف لقب امام دوازدهم شیعه محمدبن حسن العسکری مهدی (ع ) است .
با اینکه دراین لقب سایر ائمه شریکند و همه حجت هایند از جانب خداوند بر خلق لکن چنان اختصاص به آن جناب دارد که در اخبار هر جا بی قرینه و شاهدی ذکر شود مراد آن حضرت (ع)است. و به معنی غلبه یا سلطنت خدا بر خلایق است، و این سلطنت به واسطه ی آن حضرت به ظهور خواهد رسید.

نقش انگشتر آن حضرت ” انا حجه الله” است و به روایتی “انا حجه الله و خالصه” و به همین مهر، روی زمین حکومت می کند.۱
«حجت» هم ریشه با «حج» است، پس معنی نخست آن «قصد» است، ولی غالباً به معنی آن چه بر صحّت ادعا دلالت می‌کند استعمال می‌شود، و «محاجّه» حجت آوردن برای اثبات مدعا یا ابطال دلیل طرف است. راغب، حجت را راهنمایی به «محجّه» یعنی وسط راه یا طریق مستقیم، نه کناره‌های انحرافی، معنی کرده. مفهوم فرهنگی و بعدی حجّت: آنچه حکم می‌کند به درستی یکی از دو نقیض ـ یعنی دلیل و برهان ـ می‌باشد، و به این معنی است در آیه: ۱۴۹ سوره انعام « قل فللّه الحجّه البالغه؛۹ بگو: برهان رسا ویژه خداست». این کلمه با اضافه شدن به الله از مضاف‌الیه کسب شرافت می‌کند، و حجّه الله، به طور مطلق یکی از لقب‌های امام‌زمان(ع) می‌باشد و در این زیارت هم آمده.
در خبر است که خدای تعالی بر مردم دو حجت دارد: حجت باطنی که عقل و شعور است، و حجت ظاهری که رسولانش و جانشینان منصوص و معین آن‌ها می‌باشند. در کتاب اصول کافی، در باب الحجّه در عین حال که به معنی امام و راهنما به صراط مستقیم است به معنی دلیل و حجت رسای الهی بر مردم است، زیرا آنان عالم به معارف و حقایق دین و احکام شریعت می‌باشند و راه سلوک الی‌الله را که بدون انحراف می‌باشد ارائه می‌دهند. از دیگر سو اینان واسطه فیض از مبدأ متعال هستند و وجودشان در زمین ضروری است و تفصیلش در معنای «خلیفهالله» خواهد آمد.

الفصل الرابع عشر فی أسرار أبی صالح المهدی علیه السّلام‏
فمن ذلک ما رواه الحسن بن حمدان عن حلیمه بنت محمد بن علی الجواد قالت: کان مولد القائم لیله النصف من شعبان سنه ۲۵۰ و امّه نرجس بنت ملک الروم فقالت حلیمه:
فلما وضعته سجد، و إذا على عضده‏ مکتوب بالنور: جاء الحق و زهق الباطل، قال: فجئت به إلى الحسن علیه السّلام فمسح یده الشریفه على وجهه و قال: تکلّم یا حجّه اللّه و بقیه الأنبیاء، و خاتم الأوصیاء، و صاحب الکره البیضاء، و المصباح من البحر العمیق الشدید الضیاء، تکلّم یا خلیفه الأتقیاء، و نور الأوصیاء.
حکیمه خاتون، دختر حضرت جواد، علیه السلام، گوید:

آنگاه که حضرت نرجس وضع حمل نمود، فرزندش به سجده افتاد: بر بازوانش به نور رقم خورده بود: «جاء الحق و زهق الباطل ». او را نزد پدر بزرگوارش حضرت عسکرى، علیه السلام، آوردم. پدر دست شریفش را بر چهره مبارک فرزند کشید و فرمود:

تکلم یا حجه الله و بقیه الانبیاء و خاتم الاوصیاء و صاحب الکره البیضاء و المصباح من البحر العمیق الشدید الضیاء. تکلم یا خلیفه الاتقیاء و نور الاوصیاء. سخن بگو اى حجت خدا و بازمانده پیامبران و آخرین اوصیا و صاحب بازگشت سپید و درخشان و چراغ دریاى ژرف بس فروزان. سخن بگو اى خلیفه و جانشین پارسایان و روشناى اوصیا…

آرى، این حجت الله، حجت اللهى است که حجت خدا حضرت عسکرى، علیه السلام، از لحظه ولادت، او را حجت الله مى خواند.۲
وَ مِنْهُ یَرْفَعُهُ إِلَى ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:  إِنَّ الْإِمَامَ وَکْرٌ لِإِرَادَهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ۳
حضرت صادق، علیه السلام، فرمود: «بدرستى که امام، علیه السلام، آشیان اراده خداى عز و جل است.»

دلیل ارادته
در لغت یعنی:
راهنما. رهبر. رهنمون . راهنما.
و اراده یعنی : خواسته میل رغبت قصد کردن .

ابو علىّ بن همّام گوید: از محمّد بن عثمان عمرىّ- قدّس اللَّه روحه- شنیدم که مى‏گفت: از پدرم شنیدم که مى‏ گفت: من نزد امام عسکرىّ علیه السّلام بودم که از آن حضرت از خبرى که از پدران بزرگوارش روایت شده است پرسش کردند که زمین از حجّت الهى بر خلایق تا روز قیامت خالى نمى‏ماند و کسى که بمیرد و امام‏ زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیّت درگذشته است. فرمود: این حقّ است همچنان که روز روشن حقّ است. گفتند: اى فرزند رسول خدا حجّت و امام پس از شما کیست؟ فرمود: فرزندم محمّد، او امام و حجّت پس از من است، کسى که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیّت درگذشته است، آگاه باشید که براى او غیبتى است که نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاک گردند و کسانى که براى آن وقت معیّن کنند دروغ گویند، سپس خروج مى‏کند و گویا به پرچمهاى سپیدى مى‏نگرم که بر بالاى سر او در نجف کوفه در اهتزاز است.۴
اراده الرب فى مقادیر اموره تهبط الیکم و تصدر من بیوتکم ۵
اراده پروردگار در امور مقدرش به سوى شما خاندان فرود مى ‏ آید و از خانه ‏ هاى شما صادر مى ‏ شود .
عن ابى ‏ الحسن الثالث ، علیه ‏ السلام : ان الله جعل قلوب الائمه موردا لاراده فاذا شاء الله شاؤوه و هو قول الله : « و ما تشاؤون الا ان یشاءالله ۶
حضرت هادى ، علیه ‏ السلام ، فرمود : براستى که خداى دلهاى ائمه ، علیهم ‏ السلام ، را محل ورود اراده خود قرار داده است ; هر گاه خدا چیزى بخواهد آنان مى ‏ خواهند که در قرآن گوید : « و نخواهید شما مگر آن که خدا بخواهد .»

۱. نجم الثاقب باب دوم ص ۶۸
۲. مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین علیه السلام، ص: ۱۵۷
۳. بحار الأنوار (ط – بیروت) / ج‏۲۵ / ص : ۳۶۴ / باب ۱۳ غرائب أفعالهم و أحوالهم و وجوب التسلیم لهم فی جمیع ذلک .
۴. کمال الدین / ترجمه پهلوان ؛ ج‏۲ ،باب ۹؛ ص۱۱۹
۵. بحارالانوار، ص‏۸۱، ص‏۲۰۸; منتهى‏الامال، ص‏۵۸۴.
۶. فروع کافى، کتاب الحج، باب زیارت قبر ابى‏ عبدالله الحسین، علیه‏السلام، ح‏۲

 

منابع:
۱- نجم‌الثاقب ، حسین‌بن‌محمدتقی نوری‌طبرسی؛ مصحح : شیخ محمد تقی معرفت خوانساری ؛ کاتب: میرزا عباس فاضل زاده؛ کاتب محمد ابراهیم ، شیراز : حسب الامر شیخ محمدتقی معرفت تاجر خوانساری، ۱۳۴۶ – ۱۳۴۷ ق
۲- حافظ برسى، رجب بن محمد، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین علیه السلام، ۱جلد، أعلمی – بیروت، چاپ: اول، ۱۴۲۲ ق.
۳- مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار (ط – بیروت)، ۱۱۱جلد، دار إحیاء التراث العربی – بیروت، چاپ: دوم، ۱۴۰۳ ق.
۴- ابن بابویه، محمد بن على – پهاوان، منصور، کمال الدین / ترجمه پهلوان، ۲جلد، دار الحدیث – ایران ؛ قم، چاپ: اول، ۱۳۸۰ ش
۵- مازندرانى، محمد هادى بن محمد صالح، شرح فروع الکافی (لمولى محمد هادی بن محمد صالح المازندرانی)، ۵جلد، دار الحدیث للطباعه و النشر – قم، چاپ: اول، ۱۴۲۹ ق.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.