سر درس امامت ۵۷ (ولایت تکوینی در قرآن ۴)
در درس های گذشته نمونه های از ولایت تکوینی پیامبران الهی در قرآن کریم را از نظر گذراندیم. ممکن است تصور شود «ولایت تکوینی» تنها در دست انبیای الهی است که به واسطه آن معجزاتی را انجام داده اند اما با مراجعه به قرآن کریم ملاحظه می کنیم که این ویژگی اختصاصی به انبیای الهی نداشته بلکه در سایرین نیز وجود داشته است اینک بشنوید ولایت تکوینی را در خصوص یکی از یاران سلیمان نبی علیه السلام:
مى دانیم که حضرت سلیمان، ملکه سبا را احضار نمود، ولى بر اساس آیه قرآن پیش از آن که وى به حضور سلیمان برسد، سلیمان در مجلس خود به حاضران فرمود: «اى جمعیت! کدامیک از شما مىتواند تخت بلقیس (ملکه سبا) را براى من بیاورد پیش از آنکه [بلقیس و همراهان] مطیعانه وارد شوند؟» (نمل: ۳۸) هدف سلیمان از این کار این بود که قبل از آمدن ملکه سبا قدرتنمایى شگرفى کند تا آنها را بیش از پیش به واقعیت اعجاز خود آشنا، و در مقابل دعوتش تسلیم سازد. به هر روی یک نفر از حاضران در مجلس گفت: «پیش از آنکه تو از جاى خود برخیزى من آن را مى آورم و من بر این کار توانا و امینم» (نمل: ۳۹) و در کمال تعجب فرد دیگرى به نام «آصف بن برخیا» اعلام کرد که در یک چشم به هم زدن مى تواند آن را بیاورد؛ چنانکه خداوند مى فرماید: «کسى که نزد او دانشى از کتاب بود چنین گفت: پیش از آنکه تو چشم بر هم بزنى، من آن را در این مجلس حاضر مىکنم. ناگهان سلیمان تخت را در برابر خود حاضر دید و گفت: این نعمتى است از جانب خدا بر من» (نمل: ۴۰)
آری آصف بن برخیا که نه امام است و نه پیامبر به جهت بهرمندی قابل ملاحظه ای از علم الکتاب به درجه ای از ولایت تکوینی رسیده است که می تواند در چشم به هم زدنی تخت بلقیس را کیلومترها جابجا نماید! به یاری خدا در آینده نزدیک در خصوص «علم الکتاب» نیز سخن خواهیم گفت.