مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

چه نوع انتظاری برترین عبادت است؟

چه نوع انتظاری برترین عبادت و  جهاد فی سبیل اللّه است؟

پاسخ :
از روایات حضرات معصومین(ع) استفاده میشود که انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) برترین اعمال امت پیامبر عظیم الشأن اسلام است.(۱) انتظاری که این همه ارزشمند است، عبارت است از انتظار سازنده در مقابل انتظار تخدیر کننده و منفی میباشد.
انتظار سازنده دارای ویژگی هایی است، از جمله:

۱- دین داری. از خصوصیات انسان منتظر، دینداری و دیانت پیشگی است، چرا که او منتظر پیاده شدن دین در جامعه است و چنین انتظاری باید همراه، با عمل به دین باشد. امام صادق(ع) فرمود: برای صاحب الأمر غیبتی است طولانی. در این دوران هر کسی باید به دین خود چنگ زند.(۲)

۲- پارسایی. منتظر حکومت مهدی موعود(عج) باید با تقوا باشد و خود را چنان که آن پیشوا دوست دارد بسازد، تا به لطف خدا در شمار یاران آن بزرگوار به حساب آید.
امام صادق(ع) فرمود: هر کس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، باید چشم به راه باشد و پارسایی پیشه کند.(۳)

۳- عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر. انتظار واقعی موجب میشود که منتظر، رضایت و خشنودی امام زمان(عج) را فراهم کند. مسلّم است که پیاده شدن معروف زدودن منکر از جامعه، رضایت آن امام را جلب میکند و هدف اساسی قیام حضرت مهدی(عج) است.
پیامبر اسلام(ص) فرمود: خوشا به حال کسی که قبل از قیام مهدی(ع) به او اقتدا کند.(۴) معلوم است که شاخص مهم این اقتدا امر به معروف و نهی از منکر است.
۴- آراسته شدن به اخلاق اسلامی. انسان منتظر باید دارای اخلاق اسلامی باشد، و جامعه منتظر باید مظهر اخلاق محمد(ص) گردد. امام صادق(ع) فرمود: آن که دوست دارد در شمار اصحاب قائم(ع) باشد، در عصر انتظار باید اخلاق نیکو داشته باشد.(۵)

۵- آمادگی نظامی. انسانی که منتظر قیام بزرگ، و یک انقلاب حقیقی به تمام معنا، نیز جنبش عظیم جهانی است، ممکن نیست آمادگی برای حضور در قیام و کمک به آن را نداشته باشد. منتظر قیام قائم(ع) باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد تا به هنگام طلوع خورشید ظهور، به صف پیکارگران رکاب آن حضرت بپیوندد. امام صادق(ع) فرمود: هر یک از شما برای خروج قائم اسلحه تهیه کند، اگر چه یک نیزه.(۶)

منتظرانی که ثواب شهادت در رکاب حضرت قائم(ع) را دارند، عبارتند از کسانی که در دوران غیبت به مکتب تشیع عمل میکنند و از نظر قدرتهای ایمانی و روحی، نیز پرورشهای اخلاقی و اجتماعی، سازماندهیهای سیاسی و نظامی همیشه آماده و همواره در سنگر مبارزه با تمایلات نفسانی، ذلّت پذیری، استعمار زدگی، ظلم پذیری، ناهنجاریهای اجتماعی و مفاسد اخلاقی، مقاوم و استوارند. اینان هر چه در توان دارند، به کار میبرند تا زمینه ظهور عدل گستر جهان و منجی عالم بشریت فراهم شده و با ظهور حضرتش چشم مستضعفان، روشن و عدل کل در عالم پیاده گردد.

……..
۱٫ محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، واژه الامامه، شماره ۱۲۰۰٫
۲٫ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۳۵٫
۳٫ همان، ص ۱۴۰٫
۴٫ محمّد رضا حکیمی، خورشید مغرب، ص ۳۴۹٫
۵٫ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰٫

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.