مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

فرزندان آیینه تمام نمای والدین

index.jpg22

فرزندان در حقیقت آیینه های روشن و شفافی می باشند که رفتار و کردار والدین را به خودشان منعکس می کنند . انسان اگر می خواهد فرزند خوب تربیت کند باید اول خود را تربیت خوب کند چون کردار ما موثر در رفتار کودکان ماست.

روزی با یکی از دوستان به تماشای بازی دلفین ها رفتیم ، این حیوانات با شکل خاصی از مربی خود دستور میبردند که برای من جالب بود با خود به این فکر فرو رفتم که این دلفین ها چگونه اینقدر از مربی خود اطاعت می کنند مگر او با اینها چه کرده است ؟ با خود فکر میکردم که شاید با شوک الکترونیکی مطیع خود کرده است یا آنقدر گرسنه نگه داشته تا برای دریافت غذا مجبور به اطاعت از او باشند؟ بعد از تمام شدن برنامه سراغ مربی دلفین ها رفتم وبه او گفتم چگونه شما این دلفین ها را مطیع خود کرده اید ؟ بعد همان سوالهایی که تو ذهنم بود که شاید با اجبار اینها را مطیع خود نمودی از او پرسیدم ؟

جواب داد : خیر ، من هرگز با خشونت وترس اینها را مطیع خود نکرده ام چون کار ساز نیست ، نتیجه خشونت ترس است و ترس هم مانع هر گونه رابطه سالم است.

درادامه گفت : ما با این حیوانات دوست و رفیق می شویم واین دوستی بهترین راه برای اطاعت دلفین ها از ما می باشد. روزی چند مرتبه این حیوانات را نوازش و لمس میکینم و به موقع به آنها غذا می دهیم و به آنها می فهمانیم که ما دوستدار آنها می باشیم و نسبت به آنها مهربان هستیم.

صحبت های مربی دلفین ها نوری در ذهن و قلبم روشن کرد .تصدیق کردم که آنچه تا به حال مانع نزدیک شدن فرزندانم به من وهمسرم شده است همان ترسی است که آن ها از قضاوت ها ورفتار های ما دارند.”

مهم ترین نکته در تربیت مناسب این است که ترس را از رابطه ی میان خود و کودکمان دور سازیم و اعتماد و صمیمیت را جایگزین آن کنیم .

————————————————————————————————————————————————–

منبع : گزینشی از کتاب چگونه فرزندان خود را تربیت نکنیم؟ سید مسعود راد

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.