مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

امر به معروف و نهی از منکر درس عاشورا

امر به خوبی ها و نهی از بدی ها، مهمترین درس عاشورا:
امر به معروف و نهی از منکر از اهداف پیامبران الهی و پیشوایان دینی ماست و برای اقامه آن مشقهای بسیار متحمل شده، تا پای جان ایستادگی کرده‏اند.
 
اگر از خود بپرسیم چرا آنان تا این حد بر این موضوع پای فشرده، زندگی خود را وقف آن کرده بودند؛ پاسخ را در یک جمله خواهیم یافت. آنها عاشق خدمت بودند و برای سعادت انسانها از جانب خداوند برگزیده شده بودند. آنها به مردم علاقه داشتند و مایل بودند تا جایی که امکان دارد آنها را هدایت کنند.
آیه «لَقَد جائَکُم رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُم عَزِیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حریصٌ علیکم بِالْمُؤمِنینَ رَئُوفٌ رَّحیمٌ»(۱)، خود بهترین دلیل برمدعای ماست. خداوند در این آیه پیامبر را این گونه به مردم معرفی می‏کند:
رسولی از خود شما به سویتان آمده که اختلاف من با آنها اختلاف آشتی پذیری نیست. آنها از من چیزی می‏خواهند که من به هیچ وجه حاضر نیستم زیر بار آن بروم، من هم چیزی می‏خواهم که آنها به هیچ وجه قبول نمی ‏کنند.
دردهای شما را خوب می‏داند؛ یعنی او پاره‏ای از جان شما مردم است. پیامبری که هرگونه ناراحتی شما بر او بسیار سخت است؛ به شدت از رنجهای شما رنج می‏بردو سخت به شما علاقه‏مند است. خلاصه او نسبت به همه مسلمانان و مؤمنان رؤوف و رحیم است.
در یک جمله، او پدر امت است(۲) و همچون هر پدری برای سعادت فرزندش تلاش می‏کند و مواظب است تا به انحراف کشیده نشود. این مهربانی و عطوفت خیر خواهی در همه پیامبران و پیشوایان دینی ما به چشم می‏خورد.
فرزند زهرا ـ حسین بن علی علیه‏السلام ـ هم، از این امر مستثنا نیست. او نیز عاشق مردم بود.، برای خدمت به آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‏ورزید و تا جایی که امکان داشت مسلمانان را نصیحت می‏کرد.
وقتی حادثه خونین عاشورا را بررسی می‏کنیم و به سخنان امام حسین علیه‏السلام از آغاز حرکت تا پایان مأموریت گوش دل می سپاریم، به آسانی در می‏یابیم که چقدر قلب رئوف پسر فاطمه برای هدایت انسانها می‏تپید. او هر جا که موقعیت مناسبی پیش می‏آمد مسلمانان را نصیحت می‏کرد و به راه راست هدایت می‏فرمود.
آن حضرت در ابتدای نهضت قبل از خارج شدن از مدینه برای خدا حافظی به زیارت جد بزرگوارش رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شتافت. خدا را مخاطب قرار داده فرمود:
خدایا، این قبر پیامبر تو محمد صلی ‏الله‏ علیه و‏آله است و من هم فرزند پیامبرت هستم. برای من پیشامدی رخ داده که آن را می‏دانی. خدایا، من معروف و نیکی را دوست دارم و از بدی و منکر بیزارم. ای خدای صاحب جلال و کرامت، به احترام این قبر و کسی که در میان آن است، از تو می‏خواهم راهی پیش رویم بگذاری که مورد رضای تو و پیامبرت باشد.(۳)
از این راز و نیاز حسین بن علی علیه‏السلام در کنار قبر پیامبر بخوبی در می‏یابیم که او بشدت امر به معروف و نهی از منکر را دوست می‏داشت و از خداوند متعال در این راه توفیق می‏طلبید. او تا آخرین ساعات روز عاشورا از انجام این وظیفه بزرگ دست نکشید؛ سرانجام با دلی آرام و قلبی مطمئن به جوار حق شتافت و درس بزرگ نصیحت و دلسوزی و امر به معروف و نهی از منکر را به همه انسانها آموخت.
___
۱ ـ سوره توبه، آیه ۱۲۸.
۲ ـ انا و علی ابوا هذه الأمّه.
۳ ـ مقتل الحسینعلیه السلام، ج ۱، ص ۱۸۶.۱ ـ سوره توبه، آیه ۱۲۸.
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.